25 september, 10:00 – 12:30

LOCATION: Thomson Seminar Room in World of Industry (Hall 8)

Student teams talk about their innovative projects with pride and enthusiasm. The students are concerned with feasible ideas and tangible solutions for the energy transition and sustainability, such as the use of hydrogen and electrification.

Program

Time Subject
10:00 – 10:25 Pionieren in Duurzame Luchtvaart AeroDelft
10:30 – 10:55 De toekomst van waterstof opslag & transport IRHYS
11:00 – 11:25 Eco-Runner Team Delft

Pionieren in Duurzame Luchtvaart

AeroDelft is een studententeam met één missie: bewijzen en promoten dat luchtvaart duurzaam kan zijn door te pionieren in elektrische vliegtuigen op vloeibare waterstof. Daartoe ontwikkelen zij de Phoenix: een bemand vliegtuig dat wordt aangedreven door vloeibare waterstof. Dit zorgt ervoor dat, wanneer groene waterstof wordt gebruikt, het volledig duurzaam is en de uitstoot bestaat uit water en warmte.

Het bestaande model, een Sling 4, wordt omgebouwd tot elektrisch vliegtuig, dat wordt gevoed door een waterstof-cel. Niet alleen technische uitdagingen worden opgelost, het team werkt ook mee aan internationale richtlijnen voor de certificatie van aandrijfsystemen op waterstof. Veiligheid is natuurlijk een erg belangrijk aspect van een experimenteel vliegtuig.

Het doel van AeroDelft is om de luchtvaartindustrie te inspireren en daarmee verandering in de luchtvaartindustrie te versnellen.

De toekomst van waterstof opslag & transport

In de afgelopen jaren is de ontwikkeling omtrent het waterstof ecosysteem ontzettend snel gegaan: waar een aantal jaren geleden groene waterstof productie op grote schaal enkel een theoretische droom was, worden nu langzaam maar zeker de eerste industriële elektrolyse fabrieken gebouwd. Uiteraard zijn dit mooie ontwikkelingen, maar ze hebben wel haar keerzijde. Binnen het waterstof ecosysteem is er nog steeds een groot onbeantwoord vraagstuk: het transporteren van waterstof.

In de afgelopen jaren heeft SOLID de Iron-based Hydrogen Storage techniek ontwikkelt, een revolutionaire manier om waterstof op te slaan in de vorm van ijzer. Als alternatief op bestaande technieken zoals ammoniak of vloeibare waterstof transport, heeft ijzer unieke voordelen. Gedurende de presentatie wordt de techniek, de roadmap en business case van IRHYS nader toegelicht. Hierbij ligt er een grote nadruk op het ecosysteem ontwikkeling van IRHYS en waterstof. Hiernaast wordt ook de implicatie en use case voor eindgebruikers binnen het 6e cluster verkent.

Maximaliseer ontwerpvrijheid met innovatieve aandrijftechniek

Eco-Runner is een studententeam van de TU Delft dat zich inzet voor duurzaam transport. Het team werd opgericht in november 2005 met als doel deel te nemen aan de Shell Eco-marathon in het Verenigd Koninkrijk in juli 2006. In 2015 en in 2022 won het team deze competitie. In 2023 heeft Eco-Runner een wereldrecord neergezet door 2488,5 kilometer te rijden op 950 gram waterstof en afgelopen zomer heeft het team meerdere ronden van de Elfstedentocht gereden met de eerste straat legale waterstofauto, gebouwd door studenten. Dit jaar richt het team zich op een nieuwe uitdaging: een alternatieve duurzame aandrijving. Hoewel elektrische auto’s veelbelovend zijn, kampen ze met accuproblemen en het toenemende aantal leidt tot overbelasting van het net. Daarom ontwerpt Eco-Runner de eerste auto aangedreven door een Rankine-cyclus. Deze innovatieve technologie maakt het gebruik van een verbrandingsmotor die op brandstoffen zoals metaalpoeders functioneert mogelijk, wat de uitstoot van broeikasgassen tot een minimum beperkt. Eco-Runner streeft naar significante vooruitgang in duurzame transportoplossingen met hun nieuwe voertuig.

Vanaf augustus 2024 is het team bezig met een vernieuwde uitdaging: het integreren van een alternatieve duurzame aandrijving in hun auto. Hoewel elektrische auto’s veelbelovend zijn, kampen ze met accuproblemen en het toenemende aantal leidt tot overbelasting van het net. Daarom ontwerpt Eco-Runner de eerste auto volledig aangedreven door een Rankinecyclus. Een Rankinecyclus zet warmte van een verbrandingsmotor om in bruikbare energie. Deze innovatieve technologie maakt het gebruik van een verbrandingsmotor die op brandstoffen zoals metaalpoeders functioneert mogelijk, wat de uitstoot van broeikasgassen tot een minimum beperkt. Eco-Runner streeft naar significante vooruitgang in duurzame transportoplossingen met hun nieuwe voertuig. De kantoren en werkplaatsen van Eco-Runner Team Delft zijn gevestigd in de Dream Hall op de campus van de Technische Universiteit Delft.

Studenten Innovatie paviljoen

Op het Studenten Innovatie paviljoen vertellen studententeams vol trots en enthousiasme over hun innovatieve projecten. De studenten houden zich bezig met uitvoerbare ideeën en tastbare oplossingen voor de energietransitie en verduurzaming, zoals de inzet van waterstof en elektrificatie.

De teams worden gesteund door het bedrijfsleven en worden elk jaar vernieuwd, waardoor het een elk jaar weer een broedplek blijft voor nieuwe technologieën, ideeën en innovaties. Niet alleen vertellen zij over hun projecten, zij nemen hun applicaties ook fysiek mee naar de beurs. Een unieke kans om met deze teams in contact te komen en de interactie aan te gaan. Zij zijn de hele week aanwezig op de WoTS en staan je graag te woord op het Studenten Innovatie Paviljoen in hal 8.

Partners

FHI, federatie van technologiebranches
nl_NLNederlands